Nieuwe coalitieakkoord sprankelt niet

Riet.jpgzondag 11 juni 2023 14:12

In de AB vergadering van 30 mei presenteerde een nieuw dagelijks bestuur haar coalitieakkoord. Alle partijen werden genodigd erop te reflecteren. Hieronder volgt de reflectie van de ChristenUnie, uitgesproken door fractievoorzitter Betty Poutsma

Wie hield er niet de adem in die 15e maart dit voorjaar.

En hoe waren daarna niet alle ogen gericht op BBB die ook in ons waterschap zo éclatant won en direct de aan de bak kon. Wat zouden zij gaan doen en hoe zouden zij wàt gaan doen??? Met respect en waardering kijkt mijn fractie terug op die eerste kennismaking van BBB met de andere partijen. Dat was er niet een van ‘ik ben Jan en dit is wat ik doe’, maar een van nieuwsgierig zijn naar wie welke partij en persoon nou werkelijk is en voor staat. Het schiep een verwachting van ‘Samen gaan wij aan t werk’! Nu biedt een coalitie van een kleine meerderheid het AB een samen-akkoord ter kennisname aan.

Wat BBB, VVD, CDA en Ongebouwd voor water gaan doen: nu, morgen en later.

De Christenunie zocht en vond aanknopingspunten.

Op werkwijze, sober en doelmatig, op continuïteit van beleid, op lange termijn, op water en bodem sturend, op gebiedsprocessen, op financiën, op informatievoorziening. Overigens hebben dit laatste nou juist in de formatieperiode echt gemist!!

Gezamenlijk uitgangspunt is en blijft de Watervisie, zij het dat de coalitie die kennelijk een andere missie wil meegeven. Dat is opmerkelijk. De ChristenUnie is benieuwd of onze partners, met wie we die missie in een lang overleg traject hebben ontwikkeld, die ook zal omarmen.

Wat we verder noteren is dat het akkoord de maatschappelijke opgaven ook duidt waarbinnen de watertaken moeten worden beheerd. Da’s mooi en zegt iets over de positie die de coalitie wil gaan innemen.

Denken we.

Want ongezegd blijft prominente inhoudelijke aandacht voor bijvoorbeeld klimaatadaptatie, energietransitie, biodiversiteit.

Enfin, er ligt een akkoord, dat raakt aan de uitdagingen voor de toekomst.

Op hoofdlijnen, geen uitgewerkte programma, dat is begrijpelijk omdat je gaandeweg hoopt dat de andere bijna meerderheid zich zal aansluiten.

‘Maar’, voorzitter, daar is de ‘maar’, hoewel helder en duidelijk, het akkoord sprankelt niet van de inhoud, wijst nauwelijks richting, wil eerst onderzoeken en verkennen en dan pas verder lopen.

Het spreekwoord zegt ‘dat het goed is met beide benen op de grond te blijven staan’, maar t vervelende is dat je dan nooit een stap vooruit komt!

Want, voorzitter, de uitdagingen liggen al gewoon klip en klaar op ons bord!  Minister Harbers vatte ze onlangs, in een interview bij BNR radio, samen met een paar woorden: teveel, te weinig, te vies water en ik voeg er kwetsbare waterveiligheid nog aan toe. Precies onze watertaken!!

Ze kwamen in de afgelopen periode naar ons toe en zeker in het afgelopen  jaar.

• Eerst al aangereikt in onze AB-vergaderingen en via de ambtelijk voorbereide delta bijeenkomsten toegespitst op ons eigen gebied.
  • Daarnaast vorig najaar via de kabinetsbrief Water en Bodem sturend en onlangs door de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur het rapport ‘Goed water goed geregeld’

Waterschap Rijnland heeft de eerste al vertaald in een verordening waarnaar collega waterschappen bijna reikhalzend uitkijken!

En de aanbevelingen van de Raad voor de leefomgeving zijn zo concreet en helder dat ze zo ingevuld kunnen worden in extra maatregelen richtinggevende maatregelen, naast de zgn Impulsregeling. Minister Harbers concludeerde dat deze de waterschappen sterker in hun positie zullen zetten.

• En om bij het hier en nu te blijven: in de lopende introductiebijeenkomsten worden we met de neus op de drentsoverijsselse uitdagingen gedrukt, compleet met richtingaanwijzers.

Zonder de uitstraling van dit besef van urgentie, komt het akkoord over als voortkabbelend saai.

Heel saai!

En waarom dringen wij hier nou zo op aan, voorzitter?

Ten behoeve van onze leefomgeving waar we als waterschap wonen, werken en natuur verbinden met water. Dat is het motto van WDODelta. En dat is ook van waaruit wíj, als ChristenUnie, gemotiveerd zijn: de leefomgeving, anders gezegd de schepping bij ons waterbeheer gezond houden en op waarde schatten voor de toekomst. Door herstel van ecosystemen, door te snappen waar in ons werkgebied welke functies bediend kunnen worden.

Ruimte voor water is ruimte voor later, dat is de korte samenvatting van ons verkiezingsprogram.

Bij het afscheid van het vorige AB citeerde ik de bijbelschrijver Prediker, ik merk dat ik dat nu opnieuw prima kan meegeven om de ambitie en signatuur van dit akkoord aan te wakkeren:

‘Wie altijd op de wind let, komt nooit aan zaaien toe; wie altijd naar de wolken kijkt, komt nooit aan maaien toe’  (Prediker 11:4)

Het coalitieakkoord is te vinden op https://www.wdodelta.nl/zicht-op-nieuw-dagelijks-bestuur-waterschap-drents-overijsselse-delta

Reacties op 'Nieuwe coalitieakkoord sprankelt niet'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.