Highlights uit de Algemene Beschouwingen van de ChristenUnie

IMG_2409.jpgmaandag 14 december 2020 17:52

Op 17 november jl heeft het Algemeen Bestuur WDODelta haar beschouwingen gehouden over de voorgenomen plannen voor 2021 en volgende jaren. Hierbij de inbreng van fractievoorzitter Betty Poutsma

Voorzitter,

De ChristenUnie heeft in de begroting met instemming gezien dat het dagelijks bestuur (db) heeft gedaan wat beloofd is in de begrotingsbrief van afgelopen voorjaar.

Met name:
*De taakstelling voor 2021 is ingevuld zonder beleidsinhoudelijk te hoeven snijden, mede dankzij ons nieuwe financiële systeem;
*Een inhoudelijke vaarroute voor verdere ombuigingen is uitgestippeld, waarbij de Watervisie als kompas is genomen voor de volgende jaren;
*Er is in de begroting voorzien in een evenwichtige ontwikkeling van de tarieven en de daarbij behorende inzet van de reserves;

Daarnaast is de begroting nu ingericht met de al eerder beloofde sturing op doelen!
Daar zijn wij erg blij mee. ‘Meer dan water, meer dan cijfers’. Die titel gaf het db de begrotingsbrief mee. Maar die titel is zeker van toepassing op deze begroting en meerjarenraming! Mooi om met de doelenboom het waterverhaal achter de cijfers te kunnen lezen. Want daar gaat het uiteindelijk om. Zo krijgen we niet alleen duidelijk inzicht of het legitiem is wat we doen, maar kunnen we zo ook beter toetsen of we wel de goede dingen doen.

De voornemens zijn veelbelovend in 2021! Ik ga er een paar noemen die voor de ChristenUnie van belang zijn:

Punt 1.
Het mag dan officieel een beleidsarme begroting worden genoemd, we gaan wel een nieuwe koers varen met de Watervisie. Het navigeren op die visie kost tijd en ja, ook geld. Bewust ruimte daarvoor maken is ook de achterliggende gedachte van de voorgenomen ombuigingen waarover we over een half jaar komen te spreken. DB ga daar voortvarend mee aan de slag!

Punt 2.
We weten zelf allang, dat ons werk ertoe doet. Immers door ons waterwerk draait, populair gezegd, de wereld door. Dat besef dragen we ook steeds meer zichtbaar zelfbewust uit. We worden er ook toe uitgedaagd om de grenzen en mogelijkheden aan te geven van wat water doet in ons gebied. Voor ‘het boeren, werken, wonen en recreëren’. En ja, dat levert ook spanning op. Maar we doen het steeds vrijmoediger, zo merken wij. Daar worden we goed in! Houden zo!

Punt 3.
Ik was afgelopen vrijdag op het digitale symposium van de Unie van Waterschappen over Biodiversiteit. Mede door de WDODelta-notitie van dit voorjaar, ben ik nog eens weer met de neus op de feiten gedrukt dat we als gebruikers van het ecosysteem dat we aarde noemen, de handen ineen moeten slaan om dat robuust te houden of te herstellen.

Samen: boeren, burgers en buitenlui. In de voorliggende begroting wordt diverse malen verwezen naar de wijze waarop wij er binnen ons waterschap mee bezig zijn.

De ChristenUnie zou dat fors willen onderstrepen. Laat het maar zichtbaar worden dat dat ons aan het hart gaat. Dat kunnen we doen door ons, met onze notitie Biodiversiteit onder de arm, aan te sluiten bij het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. We dienen daarvoor, samen met de fracties WaterNatuurlijk en Natuurterreinen, een motie in.

Voorzitter, het bijbelboek Prediker staat vol met wijsheden. Onder andere deze, dat ‘alles zijn tijd heeft’. Daar worden we in deze onzekere tijd wel heel erg bij bepaald.

‘Turn, turn, turn’, dat is de titel van een song van The Byrds, waarin ‘dat alles z’n tijd heeft’ wordt bezongen. Ik ga ‘t niet zingen, maar het refrein gaat zo: To everything (turn, turn, turn). There is a season (turn, turn, turn). And a time to every purpose, under heaven.

Die wijze en ontspannen houding van de Prediker geeft rust voor ons werk, ook in 2021.

Dat wensen wij ons allen toe.

Betty Poutsma-Jansen

Reacties op 'Highlights uit de Algemene Beschouwingen van de ChristenUnie'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2020