Panta Rhei oftewel Alles stroomt

Betty_WDOD_kader_nieuw.pngvrijdag 02 oktober 2020 08:59

Door de eeuwen heen zijn er heel veel exegeses van deze filosofische uitspraak van Heraclitus.
Ik hou het maar bij ‘Alles beweegt en stroomt’.
Multi-toepasbaar, ook op wat het waterschap Drents Overijsselse Delta bezighoudt.

Zo hebben we een nieuwe dijkgraaf, Dirk Siert Schoonman.

Dirk-Siert Schoonman.jpgDe installatie geschiedde door de Commissaris van de Koning van Drenthe, Jetta Klijnsma.
Voor de corona-gelegenheid in een 1,5 m bijenkomst van het algemeen bestuur in de zwolse theater De Spiegel: https://www.wdodelta.nl/dirk-siert-schoonman-geinstalleerd-als-dijkgraaf-van-wdodelta
Als fractie hebben we hem, naar ons idee ‘toepasselijk’, verwelkomt met een natje en droogje plus de Groen editie van ‘Klimaatverandering’. Over hoe de ChristenUnie daar mee om wil gaan. U kunt die brochure, verschenen in maart 2019, zelf ook bestellen:  https://wi.christenunie.nl/overzicht

Heel voorzichtig waren we als algemeen bestuur weer begonnen om fysiek te vergaderen als het om onderwerpen ging die een face-to-face overleg vragen en de regulier openbare bestuursvergaderingen.  Helaas zal dat weer afgeschaald worden nu de 2e corona-golf ons overspoelt.

Onderwerpen die ons op dit moment bezighouden zijn het herzien van het unieke waterschapsbelastingstelsel. De context van de watertaken verandert dusdanig dat de wijze waarop de kosten van ons werk toegerekend worden aan u allen niet meer overeenkomt met de profijtrealiteit. Dat geldt ook voor de manier waarop de bestuurders democratisch worden gekozen, dan wel voorgedragen.  Dat gaat over de zgn geborgde zetels. Op verzoek heeft een Commissie de Minister van Infrastructuur en Waterstaat gediend met een rapport hierover. Voor wie zich wil verdiepen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/05/bijlage-1-rapport-adviescommissie-geborgde-zetels-bij-waterschapsbesturen. Beide onderwerpen brengen het hele waterland in beweging!
Binnen de ChristenUnie is het gesprek ook volop gaande.

Onlangs spraken we in het algemeen bestuur over hoe het gaat met de Waterschapszorg in ons gebied. Dat gaat over hoe we met elkaar alle watergangen zo onderhouden dat het waterveilig, schoon en in voldoende mate aanwezig is.  Wie waarvoor verantwoordelijk is,  dat regelden we voor de fusie in Groot Salland anders dan bij Reest&Wieden. Dat was een mooi moment om het gebied in te gaan en opnieuw afspraken te maken. https://www.wdodelta.nl/waterschapszorg

Afspraken over welke watergangen belangrijk zijn en wie die moet onderhouden. Alles is opnieuw in kaart gebracht. We zijn in het noordelijk deel begonnen. Het levert boeiende en stevige gesprekken op. Ook over andere dingen die ‘des waterschaps’ zijn en om een oplossing vragen.  Onder het motto, als we dan toch in het gebied zijn wat is er dan voor ons te doen.

Je bent natuurlijk helemaal op de hoogte als je zo nu en dan de website eens bezoekt van het waterschap. Er valt veel  te leren over water, bekijk het aanbod eens. https://www.wdodelta.nl/leren-over-water

Reacties op 'Panta Rhei oftewel Alles stroomt'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2020